Na targach „Film Video Foto”w Łodzi

23 maja 2019 Fototechnik z Wejherowa jak co roku wyjechał na Targi Film Video Foto 2019 do Łodzi. To już tradycja głęboko wpisana w nasz kalendarz. Wiele osób skorzystało po raz kolejny z tego wyjazdu, bo warto zobaczyć nowy sprzęt fotograficzny, porozmawiać z mistrzami fotografii, robić zdjęcia w przygotowanych studiach fotograficznych oraz uczestniczyć w prelekcjach i warsztatach fotograficznych.

I tym razem pojechaliśmy dosyć dużą grupą wspaniałej młodzieży. Do Łodzi jechaliśmy autobusem i na miejscu byliśmy już o godzinie 11. Po rozpakowaniu się w schronisku wyruszyliśmy na ulicę Piotrkowską, gdzie mogliśmy zjeść mały posiłek oraz fotografować ludzi i to zaczarowane miasto. Zobaczyliśmy zakamarki ulicy Piotrkowskiej, a zwłaszcza OFF Piotrkowską (stary kompleks fabryczny), gdzie spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem Panem Filipem Jasieczkiem. Pan Filip oprowadził nas po ulicy Piotrkowskiej opowiadając o historii miasta i uczulając na ważne detale. Dzięki temu zdjęcia są tak dobre i tak oryginalne. Zwiedzając miasto poznaliśmy wiele stylów architektonicznych takich jak secesja, modernizm, eklektyzm czy architekturę nowoczesną. Odczuliśmy obecność wielu osób głęboko związanych z Łodzią: Juliana Tuwima, Władysława Reymonta, Władysława Strzemińskiego, Jana Machulskiego. Potęga fabrycznej Łodzi i wielokulturowości tego miasta odcisnęły swoje ślady, które próbowaliśmy znaleźć i uwiecznić na naszych fotografiach.

Poznawaliśmy nowe miejsca różne od tych, które już widzieliśmy w latach poprzednich, ale także chcieliśmy odwiedzić miejsca już nam znane. Jednym z takich miejsc jest Pasaż Róż. Jest to miejsce magiczne stworzone przez artystkę Joannę Rajkowską. Był to pierwszy łódzki hotel – Hotel Polski. Ściany zostały szczelnie pokryte kawałkami drobnych, nieregularnie pociętych luster. Kwadraty, prostokąty, romby, prostopadłościany, trójkąty i wszelkie inne, nieregularnego kształtu kawałki luster o zmiennych wielkościach pokryły fasadę mozaiką. Istotne było, aby lustra pokryły wszelkie detale architektoniczne, takie jak glify, ościeże, gzymsy, uskoki i nisze. Całość nie jest dekoracją nałożoną płasko na ścianę, jest to, w rozumieniu artystki, organicznie „wrośnięta” architektoniczna skóra. Oczywistym punktem odniesienia jest siatkówka, szczelnie wyściełająca dno oka. Tam spędziliśmy troszkę czasu i pewnie troszkę za mało, ale było już zimno.

Tego dnia mieliśmy jeszcze jedną przed sobą atrakcję, czyli Kanał Dętka. Miejsce to było niezłym zaskoczeniem dla wszystkich uczniów. Udostępniona zwiedzającym Dętka to, zbliżony kształtem do torusa, zbiornik na wodę znajdujący się pod placem Wolności. Zbiornik został wybudowany w 1926 roku według projektu Williama Heerleina Lindleya, a prace nad nim nadzorował Stefan Skrzywan. Gromadząca się w nim woda służyła do okresowego oczyszczania kanałów w centrum miasta. Zbiornik może pomieścić 300 m³ wody, ma 142 metry długości, 187 centymetrów wysokości i ok. 1,5 metra szerokości.

Potem był czas na Manufakturę. Stały nasz punkt programu wyjazdów do Łodzi. Tam jedliśmy, robiliśmy zakupy, odpoczywaliśmy oraz robiliśmy zdjęcia. Wieczorem trzeba było wrócić do schroniska. Czekał nas wieczór gier. Gier planszowych.

Piątek był przeznaczony na Targi Film Video Foto 2019, gdzie każdy znalazł coś dla siebie. Oglądaliśmy i testowaliśmy sprzęty fotograficzne, uczestniczyliśmy w prelekcjach i warsztatach oraz robiliśmy zdjęcia. Kilka osób zrobiło zakupy po korzystnych cenach. Wieczorem zorganizowane zostały dla chętnych dwa plenery fotograficzne. Jeden z Panią Bernadetą Albecką w Manufakturze oraz na Piotrkowskiej pod okiem Pana Juliusza Żełudkowskiego.

Sobotę mieliśmy zacząć od pleneru porannego oczywiście dla chętnych, ale niestety nie było tym razem rannych ptaszków. Po śniadaniu i spakowaniu się do wyjazdu pojechaliśmy do muzeum kinematografii. Tam czekał na nas nasz przewodnik. Muzeum zajmuje przestrzeń dawnego pałacu Karola Scheiblera, ale także przylegającą do niego kiedyś wozownię. W zbiorach muzeum znajduje się około 50000 eksponatów, w tym około tysiąc filmów na taśmach celuloidowych i wideo. Na wystawach stałych „Tajemnice planu filmowego” i „Cud ożywionej fotografii” prezentowane są urządzenia związane z rozwojem technologicznym kina (historyczne projektory, kamery, stoły montażowe), plakaty i fotosy filmowe, elementy scenografii i zaaranżowane plany filmowe czy lalki wykorzystywane w animacji. W jednym z pomieszczeń prezentowana jest oryginalna scenografia do filmu Latająca maszyna. W swoich zbiorach muzeum posiada również latarnie magiczne, mutoskop czy jedyną w Polsce oryginalną Panoramę Cesarską, czyli fotoplastikon. Ważnym miejscem muzeum jest otwarta w 2015 roku ekspozycja poświęcona polskiej animacji „Pałac pełen bajek”.

Czas leciał nieubłaganie i zmierzał ku końcowi wycieczki. Przed nami był jeszcze Księży Młyn, czyli fabryka Karola Scheiblera, a właściwie zespół fabryk włókienniczych w tym przędzalni bawełny. W tym kompleksie były także obiekty towarzyszące, jak szkoła, straż pożarna, kościół, sklepy i mieszkania. Osoby tam mieszkające wielokrotnie mówiły, że urodziły się na Księżym Młynie, a w Łodzi nigdy nie były. Tam bowiem mieli wszytko czego mogli potrzebować. Nie spędziliśmy tam tyle czasu ile byśmy chcieli, ale lepiej mieć lekki niedosyt i chęci, aby tam wrócić. Jednak już musieliśmy wracać do domu, aby naładować baterię po intensywnym poznawaniu Łodzi.Na pożegnanie Pani w schronisku powiedziała, że nigdy nie widziała tak grzecznej i ułożonej młodzieży. Tak trzymać!

Juliusz Żełudkowski

fotografie : Sara Szczepaniak 1 AFT
Ada Dosz 1 AFT
Weronika Rigga 2FT
Juliusz Żełudkowski
więcej zdjęć na stronie fb (fototechnik wejherowo)